Idearepun tarina

Oli aurinkoinen kevätpäivä vuonna 1999, kun Eija saapui varkautelaiselle yhtenäiskoululle työhaastatteluun. Haastattelun jälkeen apulaisrehtori totesi, että nyt syntyy työpari, Eija ja Teija. Ja niin siinä kävikin. Yhteistyön alkusanat oli lausuttu.

Syksyllä Eija ja Teija opettivat 1. luokkia. Eijalla oli opetusta eri luokka-asteilla ja uuden koulun toimintatavoissa oli opeteltavaa. Pienestä kyläkoulusta hyppy 600 oppilaan ja 50 opettajan kouluun oli aikamoinen muutos. Teijan, muiden alkuopettajien ja erityisopettajan avulla Eija pääsi uuteen työympäristöön mukaan. Yhteistyö sujui ja arjen ilot, haasteet ja surut jaettiin. Yhteiset kahvihetket piristivät päivää. Niissä juttu lensi, huumori kukki ja luovuus pääsi valloilleen.

Eija ja Teija tekivät kollegojensa kanssa Suomen kulttuurirahaston apurahan turvin yhdessä Kansanperinne –projektin, jossa kaikki alkuopetuksen oppilaat pääsivät tutustumaan eläin- ja ihmesatuihin, peikkotarinoihin, Kalevalaan ja hölmöläissatuihin. Tässä hankkeessa yhdistyivät eri oppiaineet ja luokkien välinen yhteistyö. Yhteistyö tiivistyi projektiin syventymisen myötä yhä enemmän.

Eija ja Teija ovat aina halunneet jakaa ideoita kollegoille. Kun toinen teki tehtävämonisteen, tarjosi hän sitä muidenkin käyttöön. He keksivät toiminnallisia tapahtumia ja projekteja, joista toinen aina innostui. Työssä jaksamista auttaa, kun opettajat haluavat yhdessä kehittää opetusta ja tukea toisiaan. Opetustyössä syntyi monia oivalluksia opetustavoista ja materiaaleista. Nämä kaikki ovat vaikuttaneet siihen, mitä Eija ja Teija nykyisin tekevät.  No, mitä nämä oivallukset sitten olivat?

Kerran oppilaat pyysivät, että voisiko tänään olla kielioppia. Jos sitä ei ollut sinä päivänä ohjelmassa, olivat oppilaat pettyneitä ja anoen pyysivät, että eikö se mitenkään voisi onnistua. He odottivat toiminnallisia kielioppituokioita. Kirjoittamista inhonnut oppilas kirjoitti koko tunnin innoissaan, kun hän pääsi välillä ajamaan mahalaudalla sanalappujen luokse. Hän jopa tarjoutui auttamaan toisia kirjoittamisessa.

Englannin tunnilla viidennen luokan pojat naureskelivat opettajan leikkimisehdotukselle. Tunnilla he kuitenkin pyörittivät ääntelevää leikkipalloa innokkaina toisilleen ja luettelivat samalla kuukausia englanniksi. Matematiikan tunnilla oppilaat juoksivat, pomputtivat palloa ja hyppivät piharuudukoissa koulun pihalla. He laskivat koko tunnin. Jos matematiikan tunnilla laskettiin vain kirjatehtäviä, eräs oppilas sai tuskaillen laskettua muutaman laskun.  Mutta kun oppituntiin liitettiin toimintaa, hän laski motivoituneena koko tunnin. Monta kertaa oppilaat hihkuivat innostuksesta, kun luokan piiloista löytyi tehtäviä, joita sai ratkoa kaverin kanssa. Vaihtelevat oppimisympäristöt ja monipuoliset välineet olivat selvästi Eijan ja Teijan toimintaideoiden ydin. Oppimisen ilon avaimia oli löytynyt!

Vuosien aikana toiminnallinen opetus on tullut osaksi sekä Eijan että Teijan oppilaiden kouluviikkoa. Toiminnallisuus on mukana silloin, kun se on tarkoituksenmukaista. Opeteltavaan aiheeseen sopivasti liitettynä se innostaa, piristää ja motivoi, mutta myös auttaa oppimista, tukee erilaisia oppimistyylejä ja edistää koulussa viihtymistä. Oppilaiden puheensorina, nauru ja innosta hihkuminen ovat parasta palautetta opettajalle.

 

Eija opiskeli työn ohessa draamapedagogiksi ja sai opiskelukavereilta toiveen koota ideat kirjaksi.  Niin syntyi menestynyt Ryhmä toimimaan! -kirja. Kirjan tekeminen oli tullut jo tutuksi Tuija Karjalaisen kanssa tehdystä Kuvallisen ilmaisun taito 1 ja 2 -kirjoista. Ryhmä toimimaan! –kirjan myötä, alkoi myös koulutustoiminta. Eijaa pyydettiin mukaan myös Juho Norrenan toimittaman Ryhmä oppimaan ! -kirjan kirjoittajaksi. Aiheena oli toiminallinen oppiminen.

Apulaisrehtorin ehdotuksesta Eijasta ja Teijasta tuli koulutuspari. He kouluttivat koulunkäynninohjaajia, aamu- ja iltapäiväohjaajia sekä opettajia Kuopiossa ja Iisalmessa. Eija ja Teija jakoivat tietojaan, taitojaan ja ideoitaan. Näissä koulutuksissa osallistujat pääsivät toimimaan itse ja osallistumaan omakohtaisesti asioiden oppimiseen. Koulutustoiminta, ystävyys, työkaveruus ja yhteistyö koulussa jatkui 12 vuotta.

Sitten vuonna 2009 Teija sai puhelun, joka muutti tilannetta. Eija soitti, oli päässyt opettajaksi kotiseudulleen Heinävedelle. Teija oli allapäin. Nytkö yhteistyö loppui? Miten tästä eteenpäin? Miten käy ystävyyden? Eija lohdutti, että yhteistyö ja ystävyys jatkuu puhelimen, sähköpostin ja tapaamisten muodossa. Näin kävikin. Kun he puolin ja toisin kaipasivat ideoita, tukea tai juttuseuraa, he soittivat toisilleen ja tapasivat usein. Keskustelu sivusi usein myös työtä ja ideoita pulppusi.

Eijalta jäi julkaistusta kirjasta ideoita yli ja niitä tuli koko ajan lisää. Värikuvien painatus on kuitenkin kallista ja kustantaja ehdotti sähköistä materiaalia. Tässä vaiheessa Eija soitti Teijalle. Kiinnostaisiko Teijaa tehdä sähköinen kirja? Näin Eijan kanssa tehty vuosien yhteistyö avasi Idearepun. Ideoita ryhdyttiin kokoamaan ja kuvaamaan säännönmukaisemmin ja ideoimaan oppimispelejä ja tehtäviä. Eija ja Teija etsivät myös kustantajaa ja saivatkin kiinnostuneita yhteydenottoja. He olivat siis oikeilla jäljillä.

Kustantajaa tai yhteistyötahoa etsien löytyi internetissä surffailun tuloksena kuopiolainen Mobie Oy, joka teki digitaalista oppimateriaalia. Eija ja Teija laittoivat yritykselle viestiä ja pian saapui kutsu Kuopioon tapaamaan toimitusjohtajaa. Siitä se alkoi. Eija ja Teija perustivat 1.3.2018 yrityksen Ideareppu/ Finnish Active Learningin.

Kuopiossa ehdotettiin heti ensitapaamisella materiaalin tekemistä myös englanniksi. Siten voisi kokeilla käännöstöiden valmistuttua tuotteidemme myymistä myös ulkomailla. Eija ja Teija tarttuivat mahdollisuuteen ja vähitellen materiaalia on ryhdytty kääntämään.

Tämä matka luokanopettajina ja sivutoimisina yrittäjinä on ollut Idearepun suunnittelijoille opettavaista, mielenkiintoista, innostavaa ja antoisaa. Eija ja Teija ovat opetelleet uuden työskentelyalustan käyttöä internetissä, materiaalin tuottamista, kuvaamista, ohjelmointia, markkinointia, yritystoimintaa ja niin edelleen. He ovat oppineet todella paljon. Välillä epätoivon tunteet ovat uhanneet latistaa. Kaikki ei aina suju suunnitellusti tai aikataulujen mukaan ja päivätyö on haastavaa. Mutta toisaalta koulussa ovat oppilaat, joiden kanssa Eija ja Teija toteuttavat ideoitaan ja nauttivat heidän innostaan, kun he voivat opiskella myös liikkuen, leikkien ja pelaten.

Nyt Eijalla ja Teijalla on toiminnallisen opetuksen kursseja myynnissä sekä Suomen kaupassa että kansainvälisessä kaupassa. He ovat saaneet firmalle rekisteröidyt logot. Eija ja Teija kouluttavat opettajia toiminnallisten opetuksen saloihin ja tekevät innokkaasti lisää materiaalia. Mitähän tapahtuu seuraavaksi?