Idearepun tarina

Oli aurinkoinen kevätpäivä vuonna 1999, kun Eija saapui varkautelaiselle yhtenäiskoululle työhaastatteluun. Haastattelun jälkeen apulaisrehtori totesi, että nyt taisit Teija saada itsellesi työparin. Ja niin siinä kävikin. Yhteistyömme alkusanat oli lausuttu.

Syksyllä opetimme molemmat 1. luokkia. Eijalla oli opetusta eri luokka-asteilla ja uuden koulun toimintatavoissa oli opeteltavaa. Pienestä kyläkoulusta hyppy 600 oppilaan ja 50 opettajan kouluun oli aikamoinen muutos. Teijan, muiden alkuopettajien ja erityisopettajan avulla Eijakin pääsi uuteen työympäristöön mukaan. Teimme yhteistyötä ja pystyimme jakamaan arjen ilot, haasteet ja surut keskenämme. Yhteiset kahvihetket piristivät päivää. Niissä juttu lensi, huumori kukki ja luovuus pääsi valloilleen.

Teimme Suomen kulttuurirahaston apurahan turvin yhdessä Kansanperinne –projektin, jossa kaikki alkuopetuksen oppilaat pääsivät tutustumaan eläin- ja ihmesatuihin, peikkotarinoihin, Kalevalaan ja hölmöläissatuihin. Tässä hankkeessa yhdistyivät eri oppiaineet ja luokkien välinen yhteistyö. Yhteistyömme tiivistyi projektiin syventymisen myötä yhä enemmän.

Olemme aina halunneet jakaa ideoita kollegoille. Kun yksi teki tehtävämonisteen, tarjosi hän sitä muidenkin käyttöön. Keksimme toiminnallisia tapahtumia ja projekteja, joista toinen aina innostui. Työssä jaksamista auttaa, kun opettajat haluavat yhdessä kehittää opetusta ja tukea toisiaan. Opetustyössämme teimme monia oivalluksia opetustavoista ja materiaaleista. Nämä kaikki ovat vaikuttaneet siihen, mitä nykyisin teemme.  No, mitä nämä oivallukset sitten olivat?

Kerran oppilaat tulivat pyytämään opettajalta, että voisiko tänään olla kielioppia. Jos sitä ei ollut sinä päivänä ohjelmassa, olivat oppilaat pettyneitä ja anoen pyysivät, että eikö se mitenkään voisi onnistua. Kirjoittamista inhonnut oppilas kirjoitti koko tunnin innoissaan, kun hän pääsi välillä ajamaan mahalaudalla sanalappujen luokse. Hän jopa tarjoutui auttamaan toisia kirjoittamisessa.

Englannin tunnilla viidennen luokan pojat naureskelivat opettajan leikkimisehdotukselle. Tunnilla he kuitenkin pyörittivät vauvan ääntelevää palloa innokkaina toisilleen ja luettelivat samalla kuukausia englanniksi. Matematiikan tunnilla oppilaat juoksivat, pomputtivat palloa ja hyppivät piharuudukoissa koulun pihalla. He laskivat koko tunnin. Jos matematiikan tunnilla laskettiin vain kirjatehtäviä, eräs oppilas sai tuskaillen laskettua muutaman laskun.  Mutta kun oppituntiin liitettiin toimintaa, hän laski motivoituneena koko tunnin. Monta kertaa oppilaat hihkuivat innostuksesta, kun luokan piiloista löytyi tehtäviä, joita sai ratkoa kaverin kanssa. Vaihtelevat oppimisympäristöt ja monipuoliset välineet olivat selvästi toimintaideoidemme ydin. Oppimisen ilon avaimia oli löytynyt!

Vuosien aikana toiminnallinen opetus on tullut osaksi kouluviikkoa. Opeteltavaan aiheeseen sopivasti liitettynä se innostaa, piristää ja motivoi, mutta myös auttaa oppimista, tukee erilaisia oppimistyylejä ja edistää koulussa viihtymistä. Oppilaiden puheensorina, nauru ja innosta hihkuminen ovat parasta palautetta opettajalle.

 

Eija opiskeli työn ohessa draamapedagogiksi ja sai opiskelukavereilta toiveen koota ideat kirjaksi.  Niin syntyi menestynyt Ryhmä toimimaan! -kirja. Kirjan tekeminen oli tullut jo tutuksi Tuija Karjalaisen kanssa tehdystä Kuvallisen ilmaisun taito 1 ja 2 -kirjoista. Ryhmä toimimaan! –kirjan myötä, alkoi myös koulutustoiminta. Eijaa pyydettiin mukaan myös Juho Norrenan toimittaman Ryhmä oppimaan ! -kirjan kirjoittajaksi. Aiheena oli toiminallinen oppiminen.

Apulaisrehtorin ehdotuksesta Eijasta ja Teijasta tuli koulutuspari. Koulutimme koulunkäynninohjaajia, aamu- ja iltapäiväohjaajia sekä opettajia Kuopiossa ja Iisalmessa. Jaoimme tietojamme, taitojamme ja ideoitamme. Näissä koulutuksissa osallistujat pääsivät toimimaan itse ja osallistumaan omakohtaisesti asioiden oppimiseen. Koulutustoiminta, ystävyys, työkaveruus ja yhteistyö koulussa jatkui 12 vuotta.

Sitten vuonna 2009 Teija sai puhelun, joka muutti tilannetta. Eija soitti, että oli hakenut työpaikkaa Heinävedeltä ja oli päässyt sinne opettajaksi. Teija järkyttyi. Nytkö yhteistyö loppui? Miten tästä eteenpäin? Miten käy ystävyyden? Eija lohdutti, että kyllä yhteistyö ja ystävyys voi jatkua silti puhelimen, sähköpostin ja tapaamisten muodossa. Näin kävikin. Kun puolin ja toisin kaipasimme ideoita, tukea tai muuten juttuseuraa, soitimme toisillemme ja tapasimme usein. Keskustelu sivusi usein myös työtä ja ideoita pulppusi.

Eijalta jäi julkaistusta kirjasta ideoita yli ja niitä tuli koko ajan lisää. Värikuvien painatus on kuitenkin kallista ja kustantaja ehdotti sähköistä materiaalia. Tässä vaiheessa Eija soitti Teijalle. Kiinnostaisiko Teijaa tehdä sähköinen kirja? Näin Eijan kanssa tehty vuosien yhteistyö avasi Idearepun. Aloimme koota ideoita säännönmukaisemmin ja kuvata ideoimiamme oppimispelejä ja tehtäviä. Etsimme myös kustantajaa ja saimme kiinnostuneita yhteydenottoja. Olimme siis oikeilla jäljillä.

Surffailimme netissä etsien kustantajaa tai yhteistyötahoa, joka voisi toteuttaa visiomme. Vastaan tuli kuopiolainen Mobie Oy, joka teki digitaalista oppimateriaalia. Laitoimme yritykselle viestiä ja pian saimme kutsun Kuopioon tapaamaan toimitusjohtajaa. Siitä se sitten alkoi. Perustimme 1.3.2018 yrityksemme Ideareppu/ Finnish Active Learningin.

Meille ehdotettiin Kuopiossa heti ensitapaamisella materiaalin tekemistä myös englanniksi. Siten voisimme kokeilla käännöstöiden valmistuttua tuotteidemme myymistä myös ulkomailla. Tartuimme mahdollisuuteen. Tämä matkamme luokanopettajina ja sivutoimisina yrittäjinä on ollut opettavaista, mielenkiintoista, innostavaa ja antoisaa. Meidän piti opetella uuden työskentelyalustan käyttö internetissä, materiaalin tuottamista, kuvaamista, ohjelmointia, markkinointia, yritystoimintaa ja niin edelleen. Olemme oppineet todella paljon. Välillä epätoivon tunteet ovat uhanneet latistaa. Kaikki ei aina suju suunnitellusti tai aikataulujen mukaan ja päivätyö on haastavaa. Mutta toisaalta meillä on töissä omat oppilaamme, joiden kanssa voimme toteuttaa ideoitamme ja nauttia heidän liikkuessaan, leikkiessään ja pelatessaan heidän innostaan.

Nyt meillä on toiminnallisen opetuksen kursseja myynnissä sekä Suomen kaupassa että kansainvälisessä kaupassa. Olemme saaneet firmalle rekisteröidyt logot. Koulutamme opettajia toiminnallisten opetuksen saloihin ja teemme innokkaasti lisää kursseja. Odotamme mielenkiinnolla, mitä tapahtuu seuraavaksi.